Cesta k ilustraci - druhy (kategorie) ilustrací - trochu historie a dějin vývoje české ilustrace
Výtvarníkova cesta k ilustraci je založena již v dětství. Je to láska ke knize, která musí vyrůstat v rodině. Vztah k literatuře vůbec se odvíjí od četby v útlém dětství až po vlastní literární tvorbu v dospělosti. Jak upoutat dítě ke knize - to snad ví každý rodič. Četba a vlastní přednes snoubený s hlubokým smyslem pro vyprávění a schopnost upoutat pozornost dítěte k poslechu - je nepsaným zákonem správné výchovy. Každé vyprávění je třeba doprovázet názornými ukázkami a příklady a to není nic jiného, než obrázky a fotografie. Společně s dostatečnou fantazií a představivostí podporujeme tak intelektuální růst dítěte a jeho vztah ke kulturnímu životu. Čtenář by se mě mohl hned zeptat (anebo zaskočit mě otákou) - CO JE TO KULTURA .... Ale neodvádějmě pozornost "slovíčkařením" od principu vzdělávání. Každý vzdělaný a kulturní člověk ví, že je to KNIHA, která má nezaměnitelný podíl na vývoji člověka a lidské společnosti. Kniha vytvořila člověka - jeho bytost a jeho ducha. Knihu si nelze odmyslet z našeho života a nezáleží již na tom, o jakou knihu jde. Mám ovšem na mysli knihu, která nás pozitivně ovlivňuje a obohacuje vědomostmi a schopnostmi přemýšlet a abstrahovat. Kniha rozvíjí také naši paměť. Současně s četbou vybavují se v naší paměti i vzpomínky a obrazy ale dokonce i nové představy a sny. Abychom zachytili na delší dobu anebo trvale ve své paměti tyto představy - dáváme jim podobu kreseb, které výtvarný talent řeší prostřednictvím ilustrací. Každá kresba nemusí být ilustrace. Od nejmladšího věku právě pozorujeme, že ilustrace má svůj vývoj. Od dětských čmáranic a hlavonožců až po mistrovská díla zralého věku. Přitom dobře víme, že stejně tak jak dělíme literaturu, tak dělíme i ilustrace na různé druhy a kategorie podle svého obsahového zaměření. Zřejmě asi vývojový základ pro tvorbu veškeré ilustrační práce - spočívá v dětském ilustračním projevu a podle mne - to nemůže být nic jiného, než POHÁDKA. Čtená, poslouchaná, viděná (divadlo, film,...) anebo přímo dítětem kreslená a malovaná. Tuto dětskou pohádkovou tvorbu považuji za ZÁKLAD ILUSTRAČNÍ TVORBY. Je to alfa a omega vzniku a rozvoje naší fantazije ale také startovací rampa k dalším odvětvím ilustrace.
DOTAZ
(dotaz, 20. 4. 2015 18:23)