LINORYT - /LINOLEORYT/ -
Předmluva:
Technika linorytu umožňuje nejen zkušenému grafikovi, ale i začátečníkům ve výtvarné grafické praxi vytvářet působivá grafická umělecká díla. Základním předpokladem ke tvorbě úspěšné práce je kromě talentu ještě vůle, vytrvalost a technická zručnost, která je u grafických technik nezbytná. Linoryt (lze použít i výraz linořez*) je jednou z nejjednodušších grafických technik ve vztahu k pracovním postupům. Práce do linolea nahradila náročnou práci dřevořezu, který je vývojově a historicky nejstarší. Je to technika výrazově tvrdší. Linoryt však na nás působí měkce a technicky je snazší.
Linoleum je druh podlahoviny, která původně sloužila jako korkový koberec. Byly to korkové části spojovány kaučukem nebo gutaperčou. Poprvé bylo vyrobeno v roce 1844 E. Gollowayem. V roce 1860 použil Walton jako pojiva korku místo kaučuku lněný olej a kalafunu (borovicová pryskyřice), které se staly základem pro výrobu linolea. Namísto korku se nyní používají dřevitá moučka a jutová tkanina. Korková linolea jsou ryze přírodní materiály, které se vyráběly zejména před 2. sv. válkou. Rytí kresebných detailů však korkové linoleum neumožňuje, protože se drolí. Z těchto důvodů se převážně používalo v polygrafickém a knihtiskařském průmyslu k výrobě ruční větší písmové sazby pro tisk plakátů, knižních titulů apod. a jednodušších dekorativních prvků. Korkové linoleum je materiál spíše pro větší, plošné dekorativní pojetí. A ještě jednu výhodu má linoleum proti dřevořezu a dřevorytu. Matrice jsou lehké, tenké, snadno přenositelné a skladovatelné.
Syntetické linoleum je lacinou chemickou náhražkou přírodního korkového linolea. Nejčastěji se užívá pro něho lidový název "lino", který je však matoucí. Hlavní výhodou je nízká cena a snadná údržba, mezi hlavní nevýhody PVC patří nešetrnost k životnímu prostředí při jeho výrobě.
A – materiál a nářadí
1. Linoleum
2. Nářadí na rytí – rydla
3. Podložky na rozválení barev, skleněné desky
4. Válečky
5. Tiskařské barvy
6. Papíry
7. Jiné pomůcky a potřeby ( např. pinzety, nožíky, skalpely,..)
8. návrhy na papíru, fotografie – veškerý materiál papírový – jednak na skicy a dodatečné
formátování. Pauzák!!!!! Kopírovací papír, pokud možno různých barev ( červený, černý,
žlutý, modrý…)
9. Tuš černá s přídavkem jaru /na nádobí/ k roztírání širokým plochým štětcem na matrici
10. - tužka č.1, 2 – měkká i tvrdá guma – 2 pravoúhlé trojúhelníky - pravítko
11. - linorytová čistá matrice oříznutá již v přesném, konečném
formátu
12. instalační deska s vodící lištou a trojúhelník + oboustranná
izopáska pro fixaci matrice
13. další pomůcky podle potřeby a zkušeností mít po ruce (rýsovací prkno A3 a připínáčky, také obyčejnou lepící pásku papírovou, nůžky, žiletka, perořízek, mikrotužka (pentilka HB)
14. rydla
1. Návrhy a jejich uspořádání – kompozice
2. Technika řezání a popis tvorby
3. Výřez obrázku a perspektiva
I. – metoda ručního přítlaku (práce s kostkou) - tiskneme přítlakem ruky na kostku
II. – metoda ručního tisku na satinýrce (ruční lis) - ruční valivá metoda válců
III. – metoda knihtisku na obtahovém knihtiskařském lisu - elektrické ovládání valivé práce válců
IV. - tisk na svislém knihtiskařském lise s trapézovým závitem - ruční tlak trapézovým závitem
V. - Velký měditiskařský lis - ruční valivá práce širokých válců